משרד ירושלים מציג: תוצאות תוכנית החומש במזרח העיר

איתי גדסי No Comments on משרד ירושלים מציג: תוצאות תוכנית החומש במזרח העיר

הישגי תוכנית החומש 3790 בין השנים 2018-2023: השתתפות של יותר מ-100% בתוכניות התעסוקה, כ-15 אלף משתתפים בסדנאות רווחה, 24 אלף תלמידים השתתפו בחוגים, תוכננו קווי תחב"צ חדשים, שירותי הניקיון במזרח העיר שופרו והורחבו • השר סמוטריץ': "נמשיך את חיזוקה ואיחודה של ירושלים ואת התמיכה בתושבי מזרח העיר" • השר פרוש: "מתייעלים ומשתפרים בחומש הבא" • ראש העיר ליאון: "התחלה של תהליך שבכוונתנו להמשיך בחמש השנים הבאות"

בית אורות צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

משרד ירושלים ומסורת ישראל מציג את סיכום תוכנית החומש 3790 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים, שאותה הוביל וניהל בהצלחה בין השנים 2018-2023, לאחר שגיבש אותה לפני חמש שנים יחד עם עיריית ירושלים, משרד האוצר, ומשרדי ממשלה נוספים.

הנתונים שגובשו בסיוע המנהלת לשיתוף הציבור במזרח ירושלים שמפעיל המשרד, מלמדים על עמידה בהצלחה רבה במרבית היעדים שקבעה הממשלה בעת אישור התוכנית. למרות מגפת הקורונה, המשרד ידע להתאים את התוכנית השונות בכדי לממש את המטרות שנקבעו.

תעסוקה

שיעור השתתפות של נשים ערביות בירושלים בכוח העבודה נמצא במגמת עלייה מאז שנת 2014, ובחמש שנות התוכנית נרשמה ירידה משמעותית בשיעורי אבטלת הנשים. מרבית הנשים במזרח ירושלים עובדות בחינוך (41%) וגם בשירותי בריאות, רווחה וסעד (28%).

במרכז ריאן, העוסק בהכוונה והשמה של נשים וגברים מקרב האוכלוסייה הערבית במזרח ירושלים, נרשמה מדי שנה השתתפות של יותר מ-100% מהתכנון המקורי, ומשנה לשנה עלה מספר הקורסים בתחום לימוד העברית כמו גם המשתתפים בהם. גם מספר ההכשרות הפנימיות עלה.

בתוכנית מעגלי תעסוקה, המקנה כלים תעסוקתיים נוספים, נרשמה השתתפות של יותר מ-100%, הכוללת מעל 60% נשים לאורך כל השנים. משנה לשנה גדל מספר המכינות הייעודיות והקורסים המקצועיים, ובהתאמה גם מספר המשתתפים ומקבלי התעודה.

רווחה

לאורך כל השנים נמשכה בהצלחה הקצאת 30 תקני העובדים הסוציאליים המיועדים להשמה במזרח ירושלים. כ-15 אלף אנשים מדי שנה השתתפו בתוכניות הרווחה השונות שהופעלו במסגרת תוכנית החומש.

חינוך

היעד להקמת 60 קבוצות של צוותי הוראה שילמדו באולפני עברית הושלם בלמעלה ממאה אחוז. הוקמו 309 קבוצות ללימודי עברית בבתי הספר העל-יסודיים. 132 קורסים טכנולוגיים יצאו לדרך, 24 אלף תלמידים השתתפו בחוגים, הוקמו כ-250 מרכזי למידה ליסודי, פעלו 875 קבוצות בתוכנית העצמה לבני נוער, הוקמו 155 מרכזי למידה והעשרה למקצועות ליבה – על יסודי.

84 רכזי עוגן קהילתיים פעלו בשנה, 478 קבוצות למנהיגות צעירה עתידית, 43 מרכזי למידת שדה. בתי ספר מנגנים פעלו ב-70 בתי ספר, במסגרת 420 קבוצות. תוכנית צופים בבתי הספר פעלה ב-65 מוסדות חינוך. הופעלו 11 פסיכולוגים ו-20 עובדים סוציאליים, במסגרת הענקת חבילת טיפול בפרט ל-84 בתי ספר בשנה בעלי אחוז נשירה של מעל 4%.

44 מבנים עברו פיתוח פיזי של כיתות, מעבדות, מתקני ספורט ועגלת מחשבים. ליווי פדגוגי של 35 בתי ספר בשנה, 175 בתי ספר בחומש. הפעלת תוכניות ייחודיות ב-40 בתי ספר בשנה, 200 בחומש. רכישת ספרי לימוד עבור 40 בתי ספר בשנה, 200 בחומש.

ב-30% מבתי הספר (רשמי ומוכש"ר) קיימת תוכנית לימודים ישראלית מלאה או מסלול. ב-50% מבתי הספר הרשמיים קיימת תוכנית לימודים ישראלית. כמות הלומדים את התוכנית הישראלית מכלל תלמידי כיתות א' במזרח ירושלים גדלה פי 3 מאז תחילת תוכנית החומש.

כלכלה ויזמות

במסגרת פעילותה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים נרשמה השתתפות עולה של יזמים ובעלי עסקים שקיבלו שירותי סיוע במעוף, קיבלו ייעוץ והשתתפו בקורסים וסדנאות. מרכז העסקים של מזרח ירושלים, שהחל לפעול בינואר 2021 סמוך לשער שכם, מאוכלס כעת בתפוסה של כ-80%. הושקעו תקציבים ברחובות מסחר ופארקים.

מתבצעות עבודות שדרוג משמעותי של הרחוב המרכזי ביותר במזרח העיר – סולטן סלימאן – שצפויות להסתיים באוקטובר 2023. השדרוג יכלול הסדרת נתיבי תחבורה וחניה, הרחבת מדרכות, הקמת ריהוט ותאורת רחוב בסטנדרט גבוה, שתילת עצים וצמחייה ועוד – שיעודד הליכתיות ברחוב ויגדיל את נפח הפעילות העסקית בכל האזור.

תחבורה ציבורית

המשתמשים בכרטיס הרב קו עולה מחודש לחודש. תוכננו קווים חדשים המשפרים את הקשרים בין שכונות מזרח העיר לבין מוקדי ביקוש במערב העיר, דוגמת קו 541 שפעיל בימים אלו.

בוצעו ב-100% תוכניות שיפור התשתיות והתחבורה במספר כבישים במזרח העיר, לטובת שדרוג עתידי של תשתיות התחבורה בשכונות. שלב התכנון של המקטע הצפוני של "הכביש האמריקני" תוקצב, בוצע והסתיים.

שיפור השירות

פרויקט רישום הכתובות במזרח ירושלים במרשם האוכלוסין בוצע ב-100%, בוצע פיתוח פארק רובעי פתחת קדרון וישנה עבודה על פיתוח של פארקים, מתקני ספורט ומתחמי שעשועים נוספים. בשכונת אום ליסון בוצעה בנייה של מבנה רב תכליתי קהילתי, ובימים אלו מתקיימות עבודות על מבנים קהילתיים נוספים בעיסאוויה, וואדי ג'וז ועוד.

במגוון מוקדים במזרח העיר בוצעו עבודות על תשתיות ביוב ומים ושיפור תשתיות ביוב וניקוז, ושירותי הניקיון במזרח העיר שופרו והורחבו בביצוע של 100%.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "ממשלת ישראל תומכת בעיר ירושלים על כל חלקיה וגאה בהצלחתה של תכנית החומש הקודמת למזרח העיר. כמו בתכנית הקודמת, גם בתכנית החומש שתאושר בישיבת הממשלה הקרובה וביתר שאת ותקציב נמשיך את חיזוקה ואיחודה של ירושלים ואת התמיכה בתושבי מזרח ירושלים עם הפקות הלקחים והתיקונים הנדרשים לייעול ושיפור התקצוב. חיזוק ופיתוח חלקה המזרחי של ירושלים הוא אינטרס ישראלי וציוני. אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, ולראש העיר ירושלים, משה ליאון, על שיתוף הפעולה"

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "בימים אלו אנו יוצאים לדרך עם תוכנית החומש החדשה, לשנים 2024-2028, עם הגדלה של 50% בתקציב שעלה ל-3.1 מיליארד שקל, סכום השקעה חסר תקדים להחלטה אחת בירושלים בכלל ובמזרח ירושלים בפרט. בתוכנית החדשה, לצד המשך התוכניות המצליחות הקיימות, אנו מתייעלים ומשתפרים, עם דגשים מתוקנים והיבטים נוספים בהם נשקיע בחמש השנים הקרובות".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "סיכום תכנית החומש הוא רגע מכונן ומיוחד עבורי שמרכז לתוכו עבודה מאומצת של 5 שנים. תכנית החומש למזרח ירושלים הינה תכנית חשובה שמעניקה לתושבי המזרח סיכוי שווה להשתלב בחברה. הפעולות שעשינו בחמש השנים האחרונות היוו התחלה של תהליך שבכוונתנו להמשיך בחמש השנים הבאות ואף להגביר מאמצים. אני מברך את כל השותפים ומודה להם בשם תושבי ירושלים על הנכונות והסיוע".

מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, יו"ר הוועדה המתמדת ליישום התוכנית, אסף יזדי: "הצלחת התוכנית ניכרת בכל התחומים. זאת תודות לעשייה הענפה ולשיתופי הפעולה המעולים של כלל השותפים, בראשם עיריית ירושלים ומשרד האוצר, כמו גם משרדי הממשלה השונים שמובילים, כל אחד בתחומו, את ביצוע סעיפי התוכנית".

סמנכ"לית משרד ירושלים ומסורת ישראל, לירון יפלח, שניהלה ופיקחה על יישום התוכנית מאז אישורה בשנת 2018: "הנתונים מדברים בעד עצמם, עמדנו יחד עם השותפים שלנו בהצלחה מרובה במרבית המשימות, ולפעמים גם חצינו את רף ה-100% מתוך היעד. למרות מגפת הקורונה, הצלחנו להתאים את סעיפי התוכנית להתפתחויות ולהמשיך ולשרת את תושבי מזרח ירושלים בכל מצב".



0 תגובות